پژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19387220200220The Jurisprudential Meaning of Gratification in Narrations on the Issue of Marriageمعنای فقهی تمتع در روایات باب نکاح1129114078FAمهدی سجادی امیناستادیار مرکز تحقیقات زن و خانوادهJournal Article20200113Imamiyeh’s narrations do not have an allied content on the issue of temporary marriage contract with an adolescent virgin maid; in some cases temporary marriage with an adolescent virgin maid is forbidden, whereas in other cases it is authorized with special conditions. In the narrations on the issue of the authorization of temporary marriage contract with an adolescent virgin maid- sometimes in the question of the narrator and sometimes in the expression of infallible Imams- the term gratification was used with titles such as "Al-Tamato 'min al-Abkar" _gratification from virginity _and "Al-Tamato' bel-Abkar". Many jurists, with the support of jurisprudential mutual consent, interpreted the term "gratification" in these narrations according to its idiomatic meaning, that is, temporary marriage with a virgin maid, therefore, came to the conclusion that such a marriage is authorized. However, Ayatollah Shobeyiri Zanjani interpreted this term based on its literal meaning and considered these narrations as expressing the permission of sexual gratification from a virgin girl in the interval between a permanent engagement and wedding. According to the latter meaning, these narrations are not related to the issue of permitting temporary marriage contract with a virgin maid. Due to the lack of strong reason in the interpretations of the jurists on their claims as well as the absence of criticism and review of the recent view, while criticizing this view, the study aims to defend the popular common view and explain the concept of "Al-Tamato' bel-Abkar" by referring to the frequency of its use and proving the omission; analyzing the text of the narrations and examining historical evidence.روایات امامیه در مسئلة عقد موقت با دختر باکرة رشیده، مضمون واحدی ندارند؛ گاهی ازدواج موقت با دختر باکره منع شده و گاه با شرایطی خاص تجویز شده است. در روایات جواز عقد موقت با باکره، گاهی در سؤال راوی و گاه در بیان امام معصوم،7 واژة «تمتع» با عناوینی همچون «التَّمَتُّعِ مِنَ الْأَبْکارِ» و «التَّمَتُّعِ بِالْأَبْکارِ» به کار رفته است. بسیاری از فقها به پشتوانة ارتکاز فقهی، واژة تمتع در این روایات را به معنای اصطلاحی آن، یعنی نکاح موقت با دختر باکره معنا کرده و جواز چنین ازدواجی را نتیجه گرفتهاند؛ اما آیتالله شبیری زنجانی این واژه را بر معنای لغوی آن حمل کرده و این روایات را بیانگر جواز استمتاعات جنسی از دختر باکره در فاصلة بین عقد دائم و عروسی دانسته است. طبق معنای اخیر، این روایات هیچ ارتباطی با مسئلة جواز عقد موقت با باکره نخواهند داشت. با توجه به نبود دلیل محکم در سخنان فقها بر مدعایشان و نقد و بررسی نشدن دیدگاه اخیر، در این پژوهش سعی شده ضمن نقد این دیدگاه، با استناد به کثرت استعمال و اثبات انصراف، تحلیل متن روایات و بررسی قراین تاریخی، از دیدگاه مشهور دفاع و مفهوم «التَّمَتُّعِ بِالْأَبْکارِ» تبیین شود.https://www.jgfs.ir/article_114078_09d1606eab20b438e585172fac61aa96.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19387220200220Study of Scientometrics in the Field of Gender, Women and Family by Applying the Planning Map of Words Co-Occurrenceمطالعة علمسنجی حوزة جنسیت، زنان و خانواده با استفاده از ترسیم نقشة همرخدادی واژگان3160114077FAفائزه السادات طباطبایی امیریدانش آموخته کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازرضا کریمیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قمفاطمه قاسمپوراستادیار مرکز تحقیقات زن و خانوادهJournal Article20190902The purpose of this research, which is classified as a quantitative and applied research, is to employ the word co-occurrence analysis method to indicate that the structure of the researches in the field of gender, female and family are constructed based on what vocabularies. It also covers these questions: What are the main prominent thematic trends and categories as well as the thematic clusters formed in this field? What is the relationship between the vocabularies of this field which construct its conceptual map? What are the procedures of researches carried out in this field? The population of this study includes 17566 records of scientific outputs and products of researchers in the field of gender, women and family in the form of articles published in Persian language scientific journals on the portal of "Women and Family Research Institute". The study, transferred and aggregated the stored data into Excel software. Additionally, it used a VosViewer software to output various thematic maps and to plan an outline map. Inclusion index was also used to identify the similarity between the three periods. Findings indicate that the highest frequency was allocated to the keywords of "woman", "marital satisfaction", "family", "gender" and "divorce". Moreover, the keywords of the eighties were also used in the researches of the years before 2001(1380); additionally, about half of the keywords of the nineties were used in the researches before 2001. The frequency distribution of the keywords relevant to the scientific productions in the field of gender, women and family based on the level of word co-occurrence indicates that the most repetitive words are related to "anxiety by depression", "violence against women with domestic violence" and "woman with family". The highest number of scientific productions by Iranian researchers in the field of gender, women and family is from 2010 to 2017. Also, the terms gender, women and family are divided into ten categories: "parenting", "marriage", "feminism", "gender", "health", "divorce", "marriage", "violence", "family" and "woman". The word "woman" is in the first rank in the two scales of "degree centrality" and "intermediate centrality" the first rank is allocated to the word “woman”, whereas the first rank in the criterion of "centrality of intimacy" is allocated to the word "family".هدف پژوهش حاضر که از نوع پژوهشهای کمّی و کاربردی به شمار میرود، آن است تا با روش تحلیل همرخدادی واژگان نشان دهد ساختار تحقیقات حوزة جنسیت، زنان و خانواده بر پایة چه واژگانی استوار است؛ گرایشها و دستههای موضوعی مطرح، اصلی و داغ در این حوزه و خوشههای موضوعی شکلگرفته در آن چیست؛ ارتباط شکلگرفته میان واژگان این حوزه که نقشة مفهومی این حوزه را شکل میدهد، چگونه است و نیز روند پژوهشهای انجامشده در این حوزه به چه صورت است؟ جامعة این پژوهش شامل 17566 پیشینه از بروندادها و تولیدات علمی پژوهشگران حوزة جنسیت، زنان و خانواده در قالب مقالههای مندرج در مجلههای علمی فارسیزبان از پرتال «مرکز تحقیقات زن و خانواده» است. درا ین پژوهش دادههای ذخیرهشده به صورت فایل متنی به نرمافزار اکسل منتقل و تجمیع شد، به منظور خروجی نقشههای موضوعی گوناگون و ترسیم نقشة کلی از نرمافزار «ووس ویور» (VosViewer) استفاده شد و برای تشخیص میزان شباهت میان سه دوره، از شاخص «دربردارندگی» (شمول) بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که کلیدواژگان «زن»، «رضایت زناشویی»، «خانواده»، «جنسیت» و «طلاق» بالاترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند؛ همچنین کلیدواژگان دهة هشتاد در پژوهشهای سالهای پیش از سال 1380 نیز استفاده شدهاند و حدود نیمی از کلیدواژگان دهة نود در پژوهشهای پیش از سال 1380 نیز به کار رفتهاند. توزیع فراوانی کلیدواژگان تولیدات علمی حوزة جنسیت، زنان و خانواده بر اساس میزان همواژگانی نشان میدهد بیشترین تکرار واژگان مربوط به «اضطراب با افسردگی»، «خشونت علیه زنان با خشونت خانگی» و «زن با خانواده» است. بیشترین شمار تولیدات علمی توسط پژوهشگران ایران در حوزة جنسیت، زنان و خانواده از سال 1389 تا 1396 است. همچنین واژگان حوزة جنسیت، زنان و خانواده به ده خوشة «فرزندپروری»، «زناشویی»، «فمینیسم»، «جنسیت»، «سلامت»، «طلاق»، «ازدواج»، «خشونت»، «خانواده» و «زن» تقسیم شده است. واژة «زن» در دو سنجة «مرکزیت درجه» و «مرکزیت بینابینی» در رتبة نخست قرار دارد و در سنجة «مرکزیت نزدیکی»، رتبة اول از آن واژة «خانواده» است.https://www.jgfs.ir/article_114077_adc475c2ead4e52d33c178e840024821.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19387220200220Discourse Analysis as a Framework for Identifying the Characteristics of Gender Justice Policy-Making in Iranتحلیل گفتمان، چارچوبی برای شناسایی ویژگیهای خطمشیگذاری عدالت جنسیتی در ایران62100114076FAسید حسین کاظمیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرسناهید سلیمیدانشجوی دکتری مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-5266-7662سهیلا صادقی فسادانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهرانطوبی شاکری گلپایگانیاستادیار گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20191010Multiplicity of programs, policies, and eventually the laws related to the domain of women and family with the approach of gender justice in number and direction along with the disputes and conflicts of individuals, governmental and non-governmental groups on this issue, indicate that in the process of policy making in the field of women and family there may be problems regarding gender justice. In order to explain the causes of incompatibility and obvious conflicts in gender programs, this study defines a new issue by investigating the policy-making process and its structural features. Furthermore, it seeks to answer these questions: What structures and features does this process include? What model does it follow to influence on outcome policy-making? In this regard, identifying the fact that policy-making is based on a network of formal and informal beneficiary relations and that the final policy-making is the result of harmony or mutual understanding between competitors' interests led the research to consider the discourse of beneficiary involved in policy recommendations by adopting a qualitative methodological approach of "contentious rotation". Findings reveal that the gender justice policy-making process, both due to the influence of the discourse of beneficiaries and due to structural flaws, was led to incoherence and long-term forward-looking planning in this domain.تکثر برنامهها، خطمشیها و درنهایت قوانین حوزة زنان و خانواده با رویکرد عدالت جنسیتی در تعداد و جهت، در کنار مشاجرات و منازعات افراد و گروههای دولتی و غیردولتی در این موضوع، نشاندهندة آن است که احتمالاً در فرایند شکلگیری خطمشیهای حوزة زنان و خانواده در موضوع عدالت جنسیتی مشکلاتی وجود دارد. این پژوهش به منظور تبیین علل ناسازگاری و تعارضات آشکار در برنامههای جنسیتی، مسئلة جدیدی را با نگاه بر فرایند خطمشیگذاری و خصیصههای ساختاری آن تعریف میکند و در پی آن است که این فرایند چه ساختار و ویژگیهایی دارد و از چه مدلی پیروی میکند که بر خطمشیهای خروجی اثر میگذارد؟ در این راستا، شناسایی این واقعیت که خطمشیگذاری، مبتنی بر شبکهای از روابط رسمی و غیررسمی ذینفعان است و خطمشی نهایی برایند توازن یا تفاهم بین منافع رقیبان است، پژوهش را به سمت شناخت گفتمان گروههای ذینفع دخیل در توصیههای خطمشیای با اتخاذ رویکرد روششناختی کیفی «چرخش احتجاجی» سوق داده است. یافتهها نشان میدهد فرایند خطمشیگذاری عدالت جنسیتی، هم به دلیل تأثر از گفتمان بازیگران ذینفع و هم به دلیل معایبی در ساختار، به انسجام نداشتن و برنامهریزی بلندمدت و آیندهنگر در این حوزه انجامیده است.https://www.jgfs.ir/article_114076_3a5643d59282b308353f4f08b787d262.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19387220200220Rule of Negation of Qarar in Marriage in the Words of Jurists and Iranian Lawقاعده نفی غرر در نکاح در سخنان فقها و حقوق ایران101123113989FAزینب طلابکی طرقیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه قمسید مهدی دادمرزیاستادیار گروه حقوق دانشگاه قمJournal Article20191123There are two general and specific interpretations regarding the rule of the negation of Qarar. Therefore, three jurisprudential views were constructed on the domain of the rule of negation of Qarar: The first view, identifies the negation of Qarar specific to sale and rent; the second view, regards exchanges as subject to the provisions of the negation of Qarar; the third, view accepts the application of the rule and considers observing the negation of Qarar necessary in all contracts. There is a question considering the foresaid disagreement: Whether Qarar is forbidden from marriage or not? Particularly, considering the nature of marriage there is disagreement on these issues: whether the rules on exchanges are also circulating in marriage or not? Is there a difference between permanent and temporary marriage in terms of the rules of exchanges and the negation of Qarar or not? This article intends to determine the position of the rule of negation of Qarar in marriage, moreover by referring to the legal acts it tries to find out which jurisprudential point of view was accepted by the legislator.دربارة قاعدة نفی غرر دو قرائت عام و خاص وجود دارد. از این جهت سه دیدگاه فقهی در مورد قلمرو قاعدة نفی غرر شکل گرفته است: دیدگاه اول نفی غرر را مختص به بیع و اجاره میشناسد؛ دیدگاه دوم معاوضات را مشمول مفاد نفی غرر عنوان میکند؛ دیدگاه سوم اطلاق قاعده را پذیرفته است و نفی غرر را در تمامی عقود لازم میداند. در نتیجة این اختلافنظر این پرسش مطرح است که آیا غرر از عقد نکاح نهی شده است یا خیر؟ بهویژه که در ماهیت نکاح اختلافنظر است که آیا احکام معاوضات در مورد نکاح نیز جریان دارد یا خیر؟ و آیا بین نکاح دائم و موقت از جهت احکام معاوضات و نفی غرر تفاوت هست یا خیر؟ در این مقاله سعی شده جایگاه قاعدة نفی غرر در نکاح مشخص شود و با رجوع به مواد قانونی معلوم گردد رویکرد قانونگذار پذیرش کدام دیدگاه فقهی بوده است.https://www.jgfs.ir/article_113989_fa3a76e8577bf94c24720a24f9318691.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19387220200220Attachment Styles and Marital Intimacy: The Mediatory Role of Islamic Self-Controlسبکهای دلبستگی و صمیمیت زناشویی : نقش میانجی خودمهارگری اسلامی125147113986FAحسین رضائیان بیلندیدانشجوی دکتری روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رهفاطمه سادات میرقادریدانش آموخته سطح سه تعلیم و تربیت اسلامی، جامعه الزهرا(ع)Journal Article20191212This study aims to investigate the mediatory role of Islamic self-control considering the connection between attachment styles and marital intimacy among university and seminary students in Qom. The applied research method is descriptive based on correlation and path analysis type. Hence, the statistical population was selected according to the stratified random sampling method including 306 individuals from married seminary and university students in Qom. The individuals answered the questionnaires of Rafiei Honar Islamic Self-Control as well as Collins and Reed Attachment Styles and Marital Intimacy of Parents. In order to analyze the data at both "descriptive" and "inferential" levels, necessary statistical calculations were performed. Pearson correlation method was used to measure the dual relationship between variables. Baron and Kenny’s theoretical framework and path analysis method in LISREL software were also used to assess the mediating role of Islamic self-control variable. The results indicated that there is a positive and significant connection between Islamic self-control and secure attachment style with marital intimacy, whereas the connection between styles of anxious and avoidant attachment with marital intimacy is negative and significant. Path analysis test indicated that each of the attachment styles, both directly and indirectly and through Islamic self-control, explains marital intimacy. Furthermore, these findings illustrate the mediating role of Islamic self-control in the relationship between attachment styles and marital intimacy which can provide family counselors and psychologists with relevant information.هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودمهارگری اسلامی در رابطة بین سبکهای دلبستگی و صمیمیت زناشویی در دانشجویان و طلبههای شهر قم است. طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و تحلیل مسیر است. بدین منظور 306 نفر از جامعة آماری دانشجویان و طلبههای متأهل شهر قم به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای خودمهارگری اسلامی رفیعی هنر، سبکهای دلبستگی کولینز و رید و صمیمیت زناشویی اولیا پاسخ دادند. محاسبات آماری لازم به منظور تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح «توصیفی» و «استنباطی» انجام شد. برای سنجش رابطة دوگانة متغیرها از روش آماری همبستگی پیرسون و برای آزمون نقش واسطهای متغیر خودمهارگری اسلامی، از چارچوب نظری بارون و کنی و روش تحلیل مسیر در نرمافزار LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد میان خودمهارگری اسلامی و سبک دلبستگی ایمن با صمیمیت زناشویی، رابطة مثبت و معناداری وجود دارد و رابطة سبکهای دلبستگی اضطرابی و اجتنابی با صمیمیت زناشویی، منفی و معنادار است. آزمون تحلیل مسیر نشان داد هریک از سبکهای دلبستگی، هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم و از طریق خودمهارگری اسلامی، صمیمیت زناشویی را تبیین میکند. این یافتهها بهخوبی نقش واسطهای خودمهارگری اسلامی را در رابطه میان سبکهای دلبستگی و صمیمیت زناشویی نشان میدهد و میتواند اطلاعات مناسبی را به مشاوران و روانشناسان خانواده ارائه کند.https://www.jgfs.ir/article_113986_1ac7bd9d9f890b6bbbdd2e258c12b7d4.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19387220200220Analysis of the Role of Family in Brotherhood Agreement Based on Durkheim's Theory of Social Solidarityتحلیل نقش خانواده در پیمان برادری براساس نظریه همبستگی اجتماعی دورکیم149170113951FAمرتضی حسنی نسباستادیار دانشگاه اراکریحانه کریمیدانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شاهدJournal Article20200118Social life, according to many sociologists, is one of the most fundamental aspects of human culture that is accomplished via social solidarity. In some small communities, the slightest cause for solidarity can lead to the formation of that community. However, the formation of larger societies in which various individuals live in different forms of families with multiple cultures, beliefs, ideas, etc., cannot be accomplished due to insignificant or minor causes. The analysis of the early Islamic society in Medina _after the migration from Mecca_ indicates a cohesive society including interconnected as well as affiliated families. Despite its various ethnicities and tribes, the foresaid society achieved numerous victories over communities with older establishments. It seems that the covenant of brotherhood was one of the most remarkable social movements arranged by the prophet of Islam at that time. In fact, prophet united families by applying this covenant. These family ties together with the brotherhood of the father of the two families remarkably influenced the solidarity of that traditional society. Regarding the significance of this covenant in the formation of early Islamic society as well as its influence on social solidarity, this study aims to analyze this covenant based on Durkheim's theory of social solidarity. It intends to show that the covenant of brotherhood through connecting two families established a collective conscience in the society of that time; therefore, it could help the fragmented society achieve significant success in the early stages of Islam with the support of Islamic thought and the covenant of brotherhood.به نظر بسیاری از جامعهشناسان، حیات اجتماعی یکی از بنیادیترین وجوه فرهنگ بشری است که با تحقق همبستگی اجتماعی محقق میشود. در برخی از جوامع کوچک، کوچکترین دلیل برای همبستگی میتواند باعث شکلگیری آن جامعه باشد؛ اما بیگمان شکلگیری جوامع بزرگتر که در آن انسانهای گوناگونی در قالب خانوادههای مختلف با فرهنگها، عقاید، اندیشهها و... متفاوتتری زندگی میکنند، نمیتواند با دلایل کوچک و خرد حاصل شود.<br /> تحلیل جامعة صدر اسلام در مدینه و پس از هجرت از مکه نشاندهندة یک جامعة منسجم متشکل از خانوادههای بههمپیوسته و مرتبط با یکدیگر است؛ جامعهای که با وجود قومیتها و قبیلههای مختلف، پیروزیهای پرشماری را در برابر جوامع بسیار قدیمیتر از خود به دست آورد. به نظر میرسد یکی از مهمترین حرکتهای اجتماعی پیامبر اسلام6 در آن دوران، پیمان برادری بود. پیمانی که پیامبر6 با آن، خانوادهها را به هم پیوند داد. این پیوندهای خانوادهها و برادر کردن پدر دو خانواده، تأثیر بسزایی در همبستگی آن جامعة سنتی داشت. با توجه به اهمیت این پیمان در شکلگیری جامعة صدر اسلام و همچنین همبستگی اجتماعی آن، این پژوهش بر آن است تا بر اساس نظریة همبستگی اجتماعی دورکیم، این پیمان را تحلیل و بررسی کند و نشان دهد پیمان برادری از طریق پیوند دادن دو خانواده باعث تحقق وجدان جمعی در جامعة آن زمان شد و توانست جامعة چندپارة صدر اسلام را با پشتوانة اندیشة اسلامی و پیمان برادری، صاحب موفقیتهای چشمگیری کند.https://www.jgfs.ir/article_113951_52bafed5178ed45b292957e6cc3f63e4.pdf