پژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19387120190823Feasibility of Gender Justice in Theories of Justice: Western Philosophers in the Twentieth Centuryامکان سنجی عدالت جنسیتی در نظریه های عدالت: فیلسوفان غربی در قرن بیستم1131106292FAفریبا علاسوند لهبریاستادیار مرکز تحقیقات زن و خانواده0000-0002-0608-6103Journal Article20190619This article seeks to study the feasibility of gender justice in common theories of justice by raising two questions: first, do these theories support gender justice? Second, which category of justice research does the gender justice belong to? This study aims to prove, reject or explain the theoretical foundation of gender justice as a derivative of the rule – or value – of justice, which is conducted according to significant theories on the realm of justice. Thereby, theories of John Rawls, Robert Nozick, Friedrich Hayek, Alasdair MacIntyre and some others are briefly discussed and their relation with gender analysis is explained. These theories are presented within three categories of exemplarist, non-exemplarist, and non-universal theories, which include local (pluralist) and divine theories of justice. The findings of the study indicates that gender justice is a strategy based on structure engineering and individual will; so, it is considered as an exemplarist theory in this regard and can be supported by such theories. However, it receives no theoretical support from non-exemplarist theories, including the critics of exemplarism and universalism. It is noteworthy that although majority of these theories are related to the 20th century, no direct gender analysis can be found in the wide range of literature of these theories- even the exemplarist ones.این مقاله در صدد امکانسنجی عدالت جنسیتی در نظریههای مشهور عدالت است و برای این سنجش، دو پرسش مطرح میکند: اول اینکه آیا این نظریهها عدالت جنسیتی را پشتیبانی میکنند و دوم اینکه عدالت جنسیتی در کدام دسته از نظریات عدالتپژوهی قرار میگیرد؟ هدف این پژوهش اثبات، رد یا تبیین پشتوانة نظری عدالت جنسیتی به عنوان مشتقی از قاعده ـ یا ارزش ـ عدالت است که با توجه به نظریات مهم در حوزة عدالت صورت میگیرد. برای این منظور نظریههای جان رالز، رابرت نازیک، فردریک هایک، السدر مکینتایر و برخی دیگر بهطوراجمالی مطرح و نسبت میان آنها و عدالت جنسیتی تبیین شده است. این نظریهها در سه دستة نظریههای الگوگرا، نظریههای غیرالگوگرا و نظریههای غیرعامگرا که خود شامل نظریههای عدالت محلی (پلورالیستی) و الهیاتی هستند، مطرح شدهاند. از یافتههای پژوهش این است که عدالت جنسیتی راهبردی بر مبنای مهندسی ساختار و ارادههای فردی است و از این منظر، نظریهای الگوگرا به شمار میآید و از سوی نظریههای الگوگرا قابلیت پشتیبانی دارد؛ اما از سوی نظریات غیرالگوگرا اعم از منتقدان الگوگرایی و منتقدان عامگرایی پشتیبانی نظری نمیشود. از سویی با وجود اینکه اکثر قریب به اتفاق این نظریهها به قرن بیستم تعلق دارند، در ادبیات متراکم این نظریهها - حتی نظریههای الگوگرا - تحلیلهای مستقیم جنسیتی دیده نمیشود.https://www.jgfs.ir/article_106292_577676ecf2e81ff810eb170a90b2b8b9.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19387120190823A Critical Study of Allameh Tabataba'i's Attitude about Women throughout Historyبررسی انتقادی دیدگاه علامه طباطبایی در بارة زن در گذر تاریخ3351106291FAمحسن الویریدانشیار دانشگاه باقرالعلوم عJournal Article20190216In his leading work, al-Mizan fi Tafsir al-Quran, Sayyid Muhammad Husayn Tabataba'i's (1902-1981), has discussed in detail about various theoretical issues as well as historical events including the issue of "Woman throughout History". The time frame for examining the foresaid issue in al-Mizan, extends from the pre-historic period (before Adam’s Descent) to the contemporary era. However, the present study only examines the status of women by highlighting their individual, family, and social rights in different communities throughout history (merely after the Descent and before the contemporary period). It also provides a review as well as a criticism by discussing eras and issues concerned by Allameh. Indeed, immense involvement of a commentator in historical issues, during the time that the knowledge of history was neglected or marginalized in Islamic seminaries, is really praiseworthy; however, as a critical review of Allameh Tabataba'i's perspective the findings of this study may reveal some observations about his view on the issue of women in the course of history including: undocumented nature of almost all reports and judgments on women in the history of nations, ambiguous logic of classification of historical periods, not adhering to observe the time sequence in communities and events, loose or inaccurate propositions on the analysis of events, fallacy in evaluations leading to judgments on comparing the status of women in pre-Islamic period with the Islamic period, misaligned account of the language employed for expressing historical issues with that of other branches of knowledge, and getting influenced by a wholly negative and dark outlook on the status of women before the advent of Islam.علامه سیدمحمدحسین طباطبایی (1281ـ1360) در برترین یادگار دانشی خویش، یعنی المیزان فی تفسیر القرآن، بهفراوانی به مباحث گوناگون نظری و رویدادهای تاریخی ازجمله موضوع «زن در گذر تاریخ» پرداخته است. بازة زمانی بررسی موضوع زن در المیزان از مرحلة پیشاتاریخ (پیش از هبوط) تا دوران معاصر را در بر میگیرد؛ ولی نوشتار حاضر تنها به بررسی وضعیت زنان با تکیه بر حقوق فردی، حقوق خانوادگی و حقوق اجتماعی آنان در جوامع گوناگون در دوران تاریخی (پس از هبوط و پیش از دوران معاصر) اختصاص یافته و طی آن دورهبندی و محورهای موردتوجه علامه طباطبایی گزارش و نقد شده است. اهتمام گستردة یک مفسر به مباحث تاریخی در دوران مهجوریت و حاشیهنشینی دانش تاریخ در حوزههای علمیه ستودنی است؛ اما در مقام بررسی انتقادی نگاه علامه طباطبایی و بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان ملاحظاتی را دربارة نگاه ایشان به زن در گذر تاریخ به این شرح مطرح کرد: غیرمستند بودن تقریباً تمامی گزارشها و داوریها دربارة زن در تاریخ ملتها؛ ابهام در منطق تقسیمبندی دورههای تاریخی، پایبند نبودن به رعایت توالی زمانی جوامع و رویدادها؛ سستی یا نادرستی گزارههای مربوط به تحلیل رخدادها؛ مغالطه در سنجشهای منتهی به داوری دربارة مقایسة وضعیت زنان در دوران پیش از اسلام و در دورة اسلامی؛ ناهمترازی زبان بیان مباحث تاریخی با زبان مباحث مربوط به شاخههای دانشی دیگر؛ اثرپذیری از نگاه یکسره منفی و تاریک دربارة جایگاه زنان پیش از اسلام.https://www.jgfs.ir/article_106291_15c0997016c36180ba1ac9c3438765c7.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19387120190823The Origin of Existence in Feminist Theology and Sadra’i Wisdomمبدأ هستی در الهیات فمینیستی و حکمت صدرایی5378106289FAمهدی شجریاندانش آموخته دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوماحمد واعظیاستاد دانشگاه باقرالعلومJournal Article20190725How is the origin of existence depicted in feminist theology, and how this depiction can be criticized in the light of Sadra’I Wisdom? Along with their theoretical endeavor for improving the position of women, feminists have also dealt with the reformation of the theological beliefs regarding the origin of existence. By criticizing the idea of gender-oriented God in the common Christian thoughts, they have tried to represent an image that justifies feminist’s efforts in the course of the revival of women’s rights. Employing a descriptive- analytical method as well as probing into feminist's works, this study claims that some feminists in the "Theology of Transcendence" raised the status of the origin of existence higher than the Christian God; whereas some other feminists demoted it by focusing on the “Theology of Degradation". By depicting a hallucinated, variable, feminine, materialistic and non-transcendental God, the Theology of Degradation seeks to upgrade women’s status in order to compensate for their lost rights. Transcendence of women at the expense of God’s degradation is not plausible in Sadra’i Transcendental Wisdom. Indeed, woman’s transcendence according to Sadra’i Transcendental Wisdom is correlated with God’s transcendence. Hence, Sadra’i Wisdom challenges feminist Degradation Theology by representing a theorematic argument on two essential foundations of " the existence of the origin" and" absolute perfection of the origin". In addition, this system of wisdom not only depicts a plausible representation of the status of men and women, but also avoids the degradation of God’s status in order to provide the basis for achieving their lost rights.مبدأ هستی در الهیات فمینیستی چگونه تصویر میشود و حکمت صدرایی چه انتقاداتی به این تصویر دارد؟ فمینیستها در تلاشهای نظری خود در راستای اصلاح وضعیت زنان، به اصلاح باورهای الهیاتی در خصوص مبدأ هستی نیز پرداخته و کوشیدهاند با نقد خدای جنسیتزده در تفکرات رایج مسیحی، به ارائة تصویری از آن بپردازند که توجیهگر تلاشهای فمینیستی در راستای احیای حقوق زنان باشد. این تحقیق بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی و با جستجو در آثار فمینیستی معتقد است برخی فمینیستها در «الهیات تعالی» جایگاه مبدأ هستی را از خدای مسیحیت بالاتر برده و برخی دیگر در «الهیات تنزل» آن را به زیر کشیدهاند. الهیات تنزل با ترسیم خدای متوهَّم، متغیر، مؤنث، مادی و غیرمتعالی میکوشد جایگاه زن را تعالی بخشد و حقوق ازدسترفتة او را جبران کند. تعالی زن به قیمت تنزل الهی موردقبول حکمت متعالیه نیست؛ بلکه تعالی زن در آن قرین با تعالی الهی است. حکمت صدرایی با اثبات برهانی دو مبنای اساسیِ «وجود مبدأ» و «کامل مطلق بودن مبدأ» الهیات تنزل فمینیستی را به چالش میکشد. درعینحال این نظام حکمی با ترسیم قابلقبولی از جایگاه زن و مرد، در عین پرهیز از تنزل مقام الهی، بستر دستیابی به حقوق ازدسترفتة آنان را نیز فراهم میکند.https://www.jgfs.ir/article_106289_f3e7a62ee1e333ca32c08a21495cfe2f.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19387120190823The Effectiveness of Inter-Systemic Forgiveness Intervention on Rebuilding Women's Trust after Husband’s Infidelityاثربخشی مداخله بین سیستمی بخشش بر بازسازی مجدد اعتماد زنان بعد از خیانت79105106287FAمهرانگیز شعاع کاظمیدانشیار دانشگاه الزهراJournal Article20190622The present study aims to investigate the effectiveness of inter-systemic forgiveness intervention on rebuilding trust in women suffering from husband’s infidelity. The research method was a quasi-experimental one using a pattern of pretest-posttest design along with control and proceeding groups. The sample included the statistical population containing all women affected by husband’s infidelity who referred to a counseling center in Tehran. It was composed of 20 women who were purposefully selected and were randomly divided into two experimental and control groups. The research instrument employs two questionnaires: 1- Interpersonal Trust Scale with 18 items; and 2- Scale of Evaluating Marital Forgiveness with 10 items. Statistical analysis was carried out by using T-test on two groups and analyzing the variance. The findings indicated that the effectiveness of inter-systemic forgiveness treatment on the foresaid women was leading to the promotion of trust components as well as avoiding the reduction of the amount of forgiveness components such as anger. (p <0/001) The difference between pretest-posttest and posttest-follow up also reflected improvement and stability of promotion at proceeding stage. Subsequently, it can be concluded that inter-systemic forgiveness therapy enhances the confidence of women affected by infidelity.هدف از پژوهش حاضر اثربخشی مداخله بین سیستمی بخشش بر بازسازی مجدد اعتماد زنان آسیب دیده از عهد شکنی همسر بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و پی گیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان آسیب دیده از عهد شکنی همسرکه به یکی از مراکز مشاوره شهر تهران مراجعه نموده بودند.. نمونه پژوهش را 20 زن که به صورت هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند،. ابزار پژوهش شامل دوپرسشنامه 1- مقیاس اعتماد بین فردی با 18 گویه و 2- مقیاس سنجش بخشش رنجش زناشویی با 10 گویه بود. تحلیل آماری با استفاده از آزمون Tدو گروه و تحلیل کو واریانس صورت گرفت. یافته ها حاکی از اثربخشی درمان بین سیستمی بخشش بر زنان آسیب دیده بود وسبب ارتقای مولفه های اعتماد و کاهش میزان مولفه های بخشش از قبیل خشم – اجتناب گردید.(p<0/001) تفاوت بین پیش آزمون- پس آزمون و پس آزمون و پی گیری نیزنمایانگر ارتقا و ثبات ارتقا در مرحله پی گیری بود. بطور کلی اینگونه میتوان نتیجه گرفت که مداخله درمانی بین سیستمی بخشش سبب افزایش اعتماد زنان آسیب دیده از خیانت گردد..https://www.jgfs.ir/article_106287_5c02f91a620182610e3608b596cd5305.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19387120190823The Relation between Father’s Perception of Parenthood and Gender Role in Adolescent Boys: Attachment to Father as a Mediatorادراک والدگری پدر و نقش جنسیتی در پسران نوجوان: نقش واسطهای دلبستگی به پدر107126106285FAمبین صالحیاستادیار مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر قمجواد مرادی دهنویکارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی مؤسسه اخلاق و تربیتJournal Article20190123Fathers’ style of training adolescent boys is connected to their gender role; however, the quality and mechanism of the relationship between fathers' parenting style and gender role of adolescent boys is not clear yet. The present study explores a model which assumes that attachment to the father may mediate the relationship between father's perception of parenthood and gender role of adolescent boys.
In this study, adolescent male students (n = 376)_selected based on cluster sampling_ completed questionnaires on the Parenting Bonding Instrument , Bam Gender Role, and Parent-Peer Attachment. Data were analyzed based on a descriptive-correlation method employing multiple regression and structural equation model finding, as well. The findings indicated that father's perception of parenthood has a direct impact on boys’ gender role and can help their masculinity; but it has no connection with the femininity in boys. Furthermore, attachment to the father is regarded as the mediator in the relationship between father's perception of parenthood and the gender role of masculinity in boys. According to these findings, in conjunction with parenting style, attachment to the father can contribute to shape their masculine gender by creating an emotional bond between adolescent boys and fathers.روش تربیت پسران نوجوان توسط پدر با نقش جنسیتی آنها ارتباط دارد؛ اما کیفیت و سازوکار ارتباط سبک فرزندپروری پدران با نقش جنسیتی پسران نوجوان هنوز بهخوبی روشن نیست. مطالعۀ حاضر مدلی را بررسی میکند که در آن فرض بر این است که دلبستگی به پدر میتواند ارتباط میان ادراک والدگری پدر و نقش جنسیتی پسران نوجوان را میانجیگری کند. در این مطالعه، دانشآموزان نوجوان پسر (376 نفر) که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، ابزار پیوند والدینی، پرسشنامۀ نقش جنسیتی بم و پرسشنامۀ دلبستگی به والدین و همتایان را کامل کردند. دادهها از طریق روش توصیفی از نوع همبستگی، با استفاده از رگرسیون چندگانه و مدلیابی معادلات ساختاری بررسی شد. یافتهها نشان داد ادراک والدگری پدر تأثیر مستقیم بر نقش جنسیتی پسران دارد و میتواند به مردانگی آنها کمک کند؛ اما با ویژگی زنانگی پسران ارتباط ندارد. همچنین دلبستگی به پدر میانجیگر ارتباط میان ادراک والدگری پدر و نقش جنسیتی مردانگی در پسران است. بر اساس این یافتهها، افزون بر سبک فرزندپروری، دلبستگی به پدر با ایجاد رابطة عاطفی میان پسران نوجوان و پدران میتواند در شکلگیری جنسیت مردانة آنها کمک کند.https://www.jgfs.ir/article_106285_08a71226922f560f3d430e756f5c2a48.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19387120190823Clothing of Bondwomen in Shia Imams’ Family; a Historical-Jurisprudential Analysisپوشش کنیزان در خانوادة امامان شیعه:؛ تحلیل فقهی - تاریخی127151106280FAمحمد عشایری منفرداستادیار جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20190606On the one hand, it is known that bondwomen were exempted from the obligation of hijab, and on the other hand, the mothers of some Shia Imams were bondwomen. Hence, in the critical studies addressing hijab it may be assumed that since hijab was not obligatory on bondwomen; therefore, the foresaid Imams’ mothers also did not adhere to hijab. The foresaid supposition can be examined from two aspects including the jurisprudential perspective as well as the historical one. Regarding the judicial and canonical commandment of Imams’ mothers clothing, the focus is on the perspective of jurisprudence knowledge and the extent of those honorable women's adherence to religious clothing; whereas in the historical perspective hijab is regarded as a two-fold matter that the present study deals with it in two parts. In the first section, by relying on jurisprudential sources and methods, the study aims to indicate that observing hijab in the presence of non- mahram was obligatory for some bondwomen; whereas for some other bondwomen it was recommended. In the second section, by employing a historical inquiry the study indicates that those bondwomen who resided in the Imam's house -quite similar to free women- not only adhered to full hijab but also observed Ehtijab (maximum veiling). Eventually, by comparing and adjusting the findings of the jurisprudence to the historical ones, the study reveals that adherence to hijab by bondwomen who were related to Ahl al-Bayt was due to religious recommendation or religious obligation.از سویی معروف است که کنیزان از حکم وجوب حجاب استثنا شدهاند و از سوی دیگر مادران برخی امامان شیعه: کنیز بودهاند؛ ازاینرو ممکن است در مطالعات انتقادی حجاب گمان شود چون حجاب بر کنیزان واجب نبوده، مادران ائمه: نیز به حجاب پایبند نبودهاند. این پندار را از دو جهت میتوان بررسی کرد: یکی از جهت فقهی و دیگری از جهت تاریخی. حکم شرعی پوشش مادران امامان: از منظر دانش فقه و میزان پایبندی آن بزرگواران به پوشش شرعی از منظر تاریخی، مسئلهای دوساحتی است که این مقاله در دو بخش به آن پرداخته است. در بخش نخست با تکیه بر منابع فقهی و روشهای فقهی کوشیده نشان دهد پوشش از نامحرم بر برخی کنیزان واجب و بر برخی دیگر مستحب است و در بخش دوم با جستاری تاریخی نشان داده کنیزانی که در خانة امامان: زندگی میکردند، مانند زنان آزاد به پوشش کامل و احتجاب (پردهنشینی حداکثری) پایبند بودند و درنهایت با مطابقت یافتههای بخش فقهی با یافتههای بخش تاریخی معلوم شده است که رعایت حجاب توسط کنیزان مرتبط با اهلبیت: به خاطر استحباب یا وجوب شرعی آن بوده است.https://www.jgfs.ir/article_106280_b4987c0f14e4ab4391aecfc5acc39b68.pdf