پژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19384120160822The Scope of Authorities of Government in Regard with Family in View of Allameh Tabataba’iقلمرو اختیارات دولت در مسائل خانواده در نگاه علامه طباطبائی133453871FAسیدضیاء مرتضویدانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20170515Nowadays, the governments in every sovereignty domain are seriously concerned about the supporting of family and the issues related to it and they consider the exertion of power in some aspects of it to be their own authority domain. The question is whether the Islamic government can do policy making and limit the will of people based on the expediency of person, family and community from his domain of authority with the aim of implementation and in line with the present decrees.
Whatever has been stated in the jurisprudential texts are the responsibilities and authorities defined for the government in the domain of settling the hostility in case it happens; however, are the other issues assigned to people based on their will and want or their conformity or the legislator has not assigned any obligatory decree in favor of people or else that obligatory decree is in the authority domain of government, the issues like the age of marriage, consideration of hygiene, registration of marriage, divorce, birth of child, amount of dower and maintenance, giving birth and its number, custody, polygamy, naming as well as profession of children.
Allameh Tabatabaee in opposition to the kind of jurisprudents and interpreters has emphasized on the right of governor or Islamic government concerning the meddling in the domain of people’s authorities including family affairs. Moreover, the theory of ‘Mantaqat ol- Faraq’ by Ayatollah Sadr has been the continuance and in line with this very approach and apparently it has been originated out of it, although the view of Imam Khomeini is exceeding compared with those of the two thinkers. Nevertheless, Allameh Tabatabaee’s view is considered as a useful matter and a key point towards the management of community and in regard with the family issues. This article is an analytical report of his view and its comparison with those of Ayatollah Sadr and Imam Khomeini.جایگاه خانواده به عنوان گستردهترین نهاد اجتماعی با خاستگاهی طبیعی و غریزی چنان است که هیچ جامعهای نمیتواند خود را فارغ از مسائل آن بشمارد. دولتها در هردو حوزۀ حاکمیتی و تصدیگری، توجه جدی به حمایت از خانواده و مسائل مرتبط به آن دارند و اعمال قدرت در بخشی از شئون آن را در شمار اختیارات و وظایف خود میدانند. پرسش این است که آیا حکومت اسلامی از موضع حق حاکمیت خود میتواند به هدف اجرا و در طول احکام موجود، بر پایۀ مصالح کلی فرد و خانواده و جامعه به سیاستگذاری و محدود کردن ارادۀ افراد بپردازد؟
آنچه در متون فقهی رایج از گذشته وجود داشته و دارد، نوعاً وظایف و اختیاراتی است که برای حاکم یا حکومت در قلمرو فصل خصومت یا در مواردی از باب حسبه تعریف میشود؛ ولی آیا سایر امور نیز که در اصل به اراده و خواست خود اشخاص یا توافق آنان واگذار شده است و شارع حکمی الزامی متوجه افراد نکرده یا حتی حکمی الزامی دارد، در حوزۀ اختیارات و دخالت حکومت قرار میگیرد؟ اموری مانند سن ازدواج، رعایت چارچوبهای بهداشتی، ثبت ازدواج و طلاق و ولادت فرزند، میزان مهریه، نفقه و میزان آن، فرزندآوری و تعداد آن، حضانت، تعدد همسر، نامگذاری و شغل فرزندان.
علامه طباطبائی - بر خلاف نوع فقیهان و مفسران - بهروشنی بر حق حاکم یا حکومت اسلامی برای دخالت در قلمرو اختیارات افراد ازجمله در امور خانواده تصریح کرده است و نظریۀ «منطقةالفراغ» از آیتالله صدر در ادامه و در راستای همین نگاه و ظاهراً برخاسته از آن بوده است. البته نگاه امام خمینی گرچه امری فراتر از نگاه این دو اندیشمند است؛ اما نوع نگاه طباطبائی امری راهگشا و نقطهای کلیدی در ادارۀ جامعه ازجمله در حوزۀ مسائل خانواده است. آنچه در این مقاله آمده، گزارشی تحلیلی از نگاه ایشان و نیز سنجش آن با نگاه آیتالله صدر و امام خمینی است.https://www.jgfs.ir/article_53871_bdc1488a0f5520afbf2dce0cd1217bd5.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19384120160822The study of Iran′s macro approach in social policy regarding motherhoodبررسی رویکرد کلان سیاستگذاری اجتماعی ایران در حوزة مادری356553872FAعلی اکبر تاج مزینانیاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیراحله کاردوانیدانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20170620“Women” are the One of the groups that particularly in recent decades in wide range have been the target population in social policy making. This is due to fundamental differences between men and women is an important natural features and risks involved in the birth and care of children in the family. The theoretical approaches in social policy making in motherhood, have been means in the gender sensitive approach. Because this theorise accpect the women′s physical characteristics and emphasis on social policy services in this situation. In This article, to understand Iran′s macro approach of social policy regarding motherhood and answer these questions that “Is the center of Iran's general policies on the role of mothers, family or gender?” and “Which one of the development approaches are conforming on General Policies of Iran?”, have been studied the whole of Iran′s general policies – in women's role as mothers, families and population and coded the finding with thematic analysis technique. Based on the findings, this article result the centrality of “Familly” in social policy regarding motherhood and conformig the approach of “Women In Development” on General Policies of Iran.«زنان» از گروههایی هستند که بهویژه در دهههای اخیر در گسترهای وسیع، جامعة هدف سیاستگذاری اجتماعی بودهاند. این امر به سبب تفاوت بنیادین و مهمی است که زنان و مردان در ویژگیهای طبیعی و مسئولیتهای مربوط به زایش و نگهداری کودکان در خانواده دارند. اختلافنظر در مورد منشأ مادری و چگونگی رویارویی با آن در برنامهریزی جنسیتی و ارائة خدمات سیاست اجتماعی، رویکردهای نظری گوناگونی را ایجاد کرده است. در این نوشتار، با هدف فهم رویکرد کلان سیاستگذاری اجتماعی ایران در مورد نقش مادری و پاسخ به این پرسشها که «محور سیاستهای کلی ایران در مورد نقش مادری، خانواده است یا جنسیت؟ و رویکرد حاکم بر سیاستگذاری اجتماعی ایران منطبق بر کدامیک از رویکردهای توسعه در حوزة برنامهریزی جنسیتی است؟» به تحلیل محتوای کیفی سیاستهای کلی ایران (از انقلاب اسلامی تاکنون) پرداختهایم. در این راستا تمامی سیاستهای کلی در ارتباط با نقش مادریِ زنان (به عنوان جامعة آماری تحقیق) استخراج و تحلیل شده است. بر اساس یافتههای حاصل از این تحلیل و مقولات مستخرج از آن، محوریت «خانواده» در سیاستگذاری حوزة مادری و انطباق رویکرد «تعیّنی» و مدل برنامهریزی جنسیتیِ «زنان در توسعه» بر سیاستهای کلیِ این حوزه نتیجه گرفته شد.https://www.jgfs.ir/article_53872_e5fa88c822b5f52fe9d2836f2ada7f91.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19384120160822The Right of Woman in the Case of Delegation of the Dower to one of the Spouses and the Death of Arbitrator before Marriage Contract and Determining Dowerحق زن در فرض تفویض مهر به یکی از زوجین و فوت داور، قبل از مواقعه و تعیین مهر679253875FAحسین حاجی حسینیدانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمیاحمد مرتاضیاستادیار دانشگاه تبریزJournal Article20170605One of the financial rights of woman before her husband is dower and its determination is not necessary in time of permanent marriage contract, it can also be delayed after the marriage contract. In that case it is considered as delegation of dower and that woman is called delegators of dower.
Those who determine the dower can be the woman, her husband, third party or parties as the arbitrator. One the assumptions of delegation of dower is when one of the woman or her husband is arbitrator but s(he) is passed away before the marriage contract and determining dower. The question is what the right of woman is before her husband. In this regard, the jurisprudents have considered three theories of negation of the necessity of dower, the necessity of suitable dower, the necessity of temporary marriage dower in favor of woman and they have relied on the traditional and rational reasons. The civil law in 1087 and 1088 articles has stated the decree of <em>mofavezat ol- bez’</em>(marriage without stating dower) in case one of the spouses is passed away before determining the dower and sexual relationship while there is nothing in relation with delegators of dower. Although the well-known theory of jurisprudents is temporary marriage dower and it is of firm reasons on one hand and the legislator is in the position of stating the assumptions of delegation on the other hand but he has not stated the decree of this assumption and it is regarded as a kind of defect for the law.
Accordingly, it should be considered an article in stating the decree of this assumption consistent with the well-known theory to compensate this defect and to state the rights of women in this regard. This research is to present the stated theories, criticize and investigate their reasons and finally, the choosing of rigid viewpoint in line with the jurisprudence being more appropriate and consistent with the present requirements of time and it can lead to better provision of the women’s rights.یکی از حقوق مالی زن در برابر شوهر مهریه است که در نکاح دائم، تعیین آن در لحظة انعقاد عقد، الزامی نیست؛ بلکه میتواند به پس از عقد نیز موکول شود که در آن صورت با عنوان تفویض مهر از آن یاد شده و به آن زن، مفوضةالمهر میگویند. تعیینکنندة مهر میتواند زن یا شوهر یا شخص و یا اشخاص ثالث باشند که به آنها حاکم یا داور اطلاق میشود. یکی از فروض تفویض مهر، زمانی است که یکی از زن یا شوهر، حاکم یا داور باشد؛ ولی پیش از مواقعه و تعیین مهر، از دنیا برود. پرسش این است که در این حالت، زن چه حقی بر عهدة شوهر دارد؟ فقیهان در این حالت به سه نظریة عدم وجوب مهر، وجوب مهرالمثل و وجوب مهرالمتعه برای زن قائل شده و به ادلة نقلی و عقلی تمسک جستهاند. قانون مدنی در مواد 1087 و 1088 حکم مفوضةالبضع در فرض فوت یکی از زوجین، پیش از تعیین مهر و نزدیکی را بیان کرده؛ ولی دربارة مفوضةالمهر ساکت است. به نظر میرسد با توجه به اینکه از یک سو نظریة مشهور فقیهان، مهرالمتعه بوده و از ادلة استواری نیز برخوردار است و از سوی دیگر، قانونگذار نیز در مقام بیان حالات و فروض تفویض بوده؛ ولی حکم این فرض را بیان نکرده نوعی نقص بر قانون تلقی شده و ازاینرو هم برای جبران خلأ قانونی آن و هم برای تبیین حقوق زنان در این فرض، باید مادهای در بیان حکم این فرض مطابق با نظریة مشهور در نظر گرفته شود. پژوهش حاضر در پی ارائه نظریات مطروحه، نقد و بررسی ادلة آنها و درنهایت، انتخاب دیدگاه متقن از حیث فقهی است که با مقتضیات زمانی حاضر نیز مناسبتر باشد و به تأمین بهتر حقوق زنان بینجامد.https://www.jgfs.ir/article_53875_5a8dad6cf440b874e8d93bc89873bff4.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19384120160822Concreteness of Womanly Status and the Management of Body (Case of Study: the Women Referring to the Beauty Centers in Bandar Abbas City)بصری شدن منزلت زنانه و مدیریت بدن (مورد مطالعه: زنان مراجعه کننده به مراکز زیبایی در شهر بندرعباس)9311653876FAیاسر رستگاراستادیار دانشگاه هرمزگان0000-0002-0821-5183ابراهیم اخلاصیاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیلیلا گلشنی خجستهکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگانJournal Article20170607The body beyond its biologic dimension is considered as a cultural element with various meanings in view of social agents who manage the body based on the kind of interpretation out of it. The present article is to identify the reasons of the importance of managing the body in women relying on a qualitative approach based on an interpretive paradigm. The data has been collected via interviewing with 22 women referring to the beauty centers in Bandar Abbas city. The analysis of the data reveals that the reasons of the importance of managing the women’s body as contributors in the study can be illustrated based on the final theme of ‘concreteness of status’. The last theme is the result of the abstractness of general themes such as delaying of aging, achieving gaiety and peace, priority of appearance, discrimination seeking, social acceptance, and aestheticism of woman. It seems that managing the body for being viewed in public is the most accessible way of achieving status for the participant women. In this regard, following the concreteness of the signs of developing status, the change in the appearance gets along with the change in the status of women.بدن فراتر از بعد زیستی آن، یک عنصر فرهنگی است که در ذهن کنشگران اجتماعی، معانی متفاوتی را از آن خود کرده است. کنشگران اجتماعی حسب نوع تفسیری که از بدن دارند، آن را مدیریت میکنند. پژوهش حاضر در پی کشف دلایل اهمیت یافتن مدیریت بدن در زنان، با درپیشگرفتن رویکرد کیفی مبتنی بر پارادایم تفسیری است. دادههای میدانی از طریق انجام 22 مصاحبۀ عمیق با زنان مراجعهکننده به آرایشگاهها و مراکز زیبایی در شهر بندرعباس گردآوری شدهاند. تحلیل مضمونی دادهها نشان میدهد چرایی اهمیت مدیریت بدن در زنان موردمطالعه بر حسب مضمون نهایی «بصری شدن منزلت» میتواند به تصویر کشیده شود. مضمون اخیر حاصل تجرید مضامین کلی «به تعویق انداختن پیری»، «کسب آرامش و نشاط»، «اصالت یافتن ظاهر»، «تمایزطلبی»، «پذیرش اجتماعی» و «زیباییشناختی شدن بدن» است. به نظر میرسد تنظیم بدن برای دیده شدن در فضای عمومی در دسترسترین شیوۀ به دست آوردن منزلت برای زنان موردمطالعه است. بر همین اساس، در پی بصری شدن نشانگان منزلت آفرین، تغییر در ظاهر بدن با ایجاد تغییر در منزلت زنان همراه میشود.https://www.jgfs.ir/article_53876_c2045b636ad5ce19ea77c3c9a7c77106.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19384120160822The Authorities of Islamic Governor in Regard with the Legislation of Variable Decrees considering women in View of Allameh Tabataba’iاختیارات حاکم اسلامی در وضع احکام متغیر، با نگاه به احکام زنان، از دیدگاه علامه طباطبائی11713553877FAحسنعلی علیاکبریاندانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20170610The subject of this article is Allameh Tabatabaee’s theory related to the authorities of Islamic governor in the legislation of variable decrees in regard with women.
Through the analytical method, the present writing is to clarify and criticize Allameh Tabatabaee’s theory in solving the challenges before the decrees of religion consistent with some women’s decrees in the present century. The religion of Islam is of invariable decrees that some of them are misused in the community according to the conditions of time. Allameh Tabatabaee has stated the atmosphere of misusing some of the decrees related to women and family in the present century and consequently the meanness towards the women by them, and he has considered the solution of preventing this meanness and abuse to be the governmental decrees of legitimate governor.
In this article, it has been firstly investigated Allameh Tabatabaee’s theory in the mentioned domain as well as its clarification and development in the other domains .
Since his theory is convergent to Shahid Sadr’s “Mantaqat ol- Faraq theory”, they have been compared with each other. Afterward, it has been presented Mokhtar’s theory and finally the outcomes of these theories towards their appropriate application.موضوع این مقاله «نظریۀ علامه طباطبائی دربارۀ اختیارات حاکم اسلامی در وضع احکام متغیر، با نگاه به احکام زنان» است. نوشتار حاضر با روش تحلیلی به دنبال تبیین، نقد و بررسی نظریۀ علامه در حل چالشهای فراروی احکام شریعت در عصر حاضر، با تطبیق بر برخی احکام زنان است.
شریعت اسلام احکامی ثابت دارد که ممکن است برخی از آنها در اوضاع زمانه باعث سوءاستفاده شوند. علامه طباطبائی فضای سوءاستفاده از برخی احکام زنان و خانواده را در عصر حاضر و درنتیجه ستم به زنان با آن احکام را بیان کرده و راهحل نهایی جلوگیری از آن ستم و سوءاستفاده را احکام حکومتیِ حاکمِ مشروع دانسته است. در این مقاله نخست نظریۀ علامه در قلمروی که بیان کرده، تبیین و امکان توسعۀ آن به موارد دیگر بررسی شده است. ازآنجاکه نظریۀ او نزدیک به نظریۀ منطقةالفراغ شهید صدر است، این دو نظریه مقایسه شدهاند. سپس نظریۀ مختار ارائه شده و درنهایت مخاطرات این نظریات، برای بهکارگیری مناسب آنها بیان گردیده است.https://www.jgfs.ir/article_53877_76a07f96f93c4f2dc25f050ccdb2e9d8.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19384120160822The Study of Permissibility of Managing Women based on the Verse of Qavamun (Guards)بررسی جواز مدیریت های زنان بر اساس آیه قوامون13716953878FAعلی آقا پیروزاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20170626Is it possible to infer the reverence of authority and social management of women referring to guardianship of men? Initially, proving the reverence of managements of women depends on the scope of guardianship to be generally authentic and comparative.
Secondly, the guardianship should indicate domination or authority. Thirdly, the social management should be authority based.
None of these hypotheses is invariable considering the two mentioned reasons or wisdom in the holy verse of <em>Bema fazzalallah</em> and <em>Bema Anfaqu</em> , Qavamun is interpreted in the domain of family, while it is of two meanings of care and authority and it is not possible to be inferred for proving authority and assuming the determination in the meaning of authority, the comparison of family with community and the transmission of guardianship decree to the community is causeless since the criterion of men’s guardianship in family is not obvious.
On the other hand, the authoritativeness of managing the Islamic republic system is not definite; however, the negation of administrative authority is preferred.
Accordingly, the holy verse is not of potential towards the inferring the reverence of managing women. The viewpoints are mentioned by Allameh Tabatabaee and the research method is library based on the basis of the analysis of instructions.آیا با استناد به قوامیت مردان در آیۀ قوامون میتوان حرمت ولایت و مدیریتهای اجتماعی زنان را استنتاج کرد؟ اثبات حرمت مدیریتهای زنان به این بستگی دارد که اولاً دامنۀ قوامیت بالاصاله یا بالقیاس عام باشد؛ ثانیاً قوامیت به معنای تسلط و ولایت باشد. ثالثاً مدیریتهای اجتماعی از جنس ولایت باشند. هیچیک از این فرضها ثابت نیست؛ زیرا با توجه به دو علت و یا حکمت مذکور در آیه (<strong>بِما فَضَّلَ اللَّهُ، بِما أَنْفَقُوا</strong>)، قوامون در محدودۀ خانواده تفسیر میشود؛ ضمن آنکه قوامون محتمل در دو معنای مراقبت و ولایت است و قابلیت استدلال برای ثبوت ولایت را ندارد و به فرض تعیّن در معنای ولایت، قیاس خانواده با اجتماع و تسری حکم قوامیت به اجتماع بیدلیل است؛ زیرا ملاک قوامیت مردان در خانواده مشخص نیست. از سوی دیگر ولایی بودن مدیریتهای نظام جمهوری اسلامی محرز نیست؛ بلکه نفی ولایت اداری ترجیح دارد. بنابراین آیۀ شریفه قابلیت استدلال برای حرمت مدیریت بانوان را ندارد. دیدگاهها با محوریت علامه طباطبائی مطرح میشود. روش تحقیق کتابخانهای و بر پایة تحلیل آموزههاست.https://www.jgfs.ir/article_53878_dfefee19e996d18d155afebfd8520357.pdf