پژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19388120200822Formulation of the Muslim Women Hijab in Europe: from European Identity to Cultural Rightsصورتبندی مسئلة حجاب زن مسلمان در اروپا، از هویت اروپایی تا حقوق فرهنگی1139120023FAسید مجید امامیاستادیار گروه فرهنگ و دولت دانشگاه امام صادق عنوید عمیدی مظاهریدانشجوی دوره کارشناسی ارشد رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عJournal Article20200512Recently, demonstrating intolerance against hijab and challenging veiled women have turned out as one of the intercultural challenges emerging between European governments and Muslims inhabiting in the West. Mostly reflected in the Islamophobia project, this not-so-superficial challenge, not only blocked religious coexistence, but also undermined the slogan of tolerance in the West. Europe's attitude towards the issue of hijab in the Islamic world as well as Iran is simply represented and analyzed based on western anti-religion outlook or a particular sexual policy that is inherent in the modern West. However, recognizing and dealing with this issue especially by intellectual elites and cultural activists, demands a more precise formulation. This analytical study, based on primary sources and original researches, by looking at challenges related to the law, media and the concept of cultural citizenship in the “European cultural system” aims to reinvestigate the confrontation against hijab as a serious obstacle to this coexistence and cultural diversity. It also tries to focus on reforming the existing image as well as offering a different representation of the meaning of Muslim women’s hijab for European citizens and policymakers. Hence, through the formation of this likely understanding a path will be paved out for the reformation as well as the restoration of the intercultural interaction of Islam, European Muslim citizens, and cultural policy in Europe.چالش با زنان محجبه و مدارا نکردن با حجاب در این سالها به یکی از چالشهای میانفرهنگی بین دولتهای اروپایی و مسلمانان ساکن در غرب تبدیل شده است. این چالش نه چندان سطحی که بیشتر در قالب پروژة اسلام-هراسی نمایان میشود، موجب انسداد همزیستی مذهبی و خدشه در شعار تساهل در غرب شده است. موضع اروپا در قبال حجاب، در جهان اسلام و ایران به نحو بسیطی در راستای دینستیزی یا سیاست جنسی خاصی که ذاتی غرب مدرن است، معرفی میشود؛ حالآنکه شناخت و مواجهه با آن بهویژه توسط نخبگان فکری و فعالان فرهنگی، صورتبندی دقیقتری را میطلبد. در این مقالة تحلیلی که بر مبنای منابع و پژوهشهای دستاول انجام گرفته است، سعی شده با نگاهی به چالشهای حقوقی، رسانهای و مفهوم شهروندیِ فرهنگی موجود در «نظام فرهنگی اروپا»، تقابل با حجاب به مثابه مانع جدی این همزیستی و تنوع فرهنگی بازخوانی شود و اصلاح تصویر و بازنمایی متفاوتی از معنای حجابِ زن مسلمان نزد شهروندان و سیاستگذاران اروپایی مورد توجه قرار گیرد و درنهایت از خلال این تفاهم احتمالی، زمینهای برای اصلاح و ترمیم تعامل میانفرهنگی اسلام، شهروندان مسلمان اروپایی و سیاست فرهنگی در اروپا فراهم آید.https://www.jgfs.ir/article_120023_3e65671345d9c9a96fb28905073e890a.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19388120200822Motherhood: Types, Meanings and Motivationsمادری: سنخها، معانی و انگیزهها4170120024FAمرضیه افضلیدانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائیعلی انتظاریدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200503In modern times, motherhood, once regarded as the main source of identity for women, has been moved away from its former status; hence, theorists focused on this issue as a dilemma. Likewise, affected by the influence of the developments of the modern world, motherhood in Iranian society underwent some changes, turning it as a subject that needs to be studied. The first step for explaining motherhood is to know about the status of motherhood in the outlook of women. This study aimed to classify women in relation to motherhood by applying content analysis method with a sample including 51 women aged from 15 to 70 years in Tehran. The data collection was carried out based on semi-structured in-depth interview. The findings of the interview were coded in three stages and their existing themes were designed. Based on the semantic factor known as the focal theme, three main types are identified regarding the issue of motherhood: selector, hesitant, and elusive. Selector type women were divided into two groups based on their motivation: traditionalists and epistemologists; whereas women who were hesitant about motherhood were divided into two groups of materialists and epistemologists. The foresaid types indicated a change in motherhood position, implying that with the dominance of the selection factor and awareness of the institutional pressure to be in the motherhood position has decreased. However, the value of motherhood and the inner tendencies of women lead them to accept this position.مادری که زمانی اصلیترین پایگاه هویتبخش برای زنان بود، در دوران مدرن از جایگاه پیشین خود دور شد و به عنوان مسئله، مورد توجه نظریهپردازان قرار گرفت. در جامعة ایرانی نیز مادری تحت تأثیر تحولات دنیای مدرن دستخوش تغییراتی شد که آن را به موضوعی نیازمند بررسی تبدیل میکند. نخستین گام در تبیین مادری، شناخت چگونگی وضع پایگاه مادری نزد زنان است. این پژوهش با هدف سنخبندی زنان در نسبت با مادری با استفاده از روش تحلیل مضمون در نمونهای 51 نفره از زنان 15 تا 70 سالة شهر تهران انجام شد. تکنیک گردآوری دادهها مصاحبة عمیق نیمهساختیافته بود. یافتههای حاصل از مصاحبه در سه مرحله کدگذاری و شبکة مضامین موجود در آنها ترسیم شد. بر اساس عامل معنا که به عنوان مضمون کانونی شناخته شد، سه گونة اصلی انتخابگر مادری، مردد دربارة مادری و گریزان شناسایی شد. زنان انتخابگر بر اساس عامل انگیزه به دو دستة سنتگرا و معرفتگرا و زنان مردد دربارة مادری به دو دسته مادیگرا و معرفتگرا تقسیم شدند. سنخهای بهدستآمده بیانگر تحول در نهاد مادری است که با برجسته شدن عامل انتخاب و آگاهی فشار نهادی برای قرار گرفتن در پایگاه مادری کاهش یافته است؛ گرچه ارزشمندی پایگاه مادری و گرایشهای درونی زنان، آنها را به پذیرفتن این پایگاه سوق میدهد.https://www.jgfs.ir/article_120024_04505f0e9b6b8af6a27ba5e34aabc8b2.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19388120200822The Relationship between Five Major Personality Traits and Stress Coping Strategies with Symptoms of Sexual Identity Disorderرابطة پنج عامل بزرگ شخصیت و راهبردهای مقابلهای استرس با علائم اختلال هویت جنسی7188120025FAعلی خادمیدانشیار گروه روانشناسی، مرکز تحقیقاتی روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران0000-0002-6230-8428Journal Article20200410This study aims to investigate the relationship between five major personality traits and stress coping strategies with symptoms of sexual identity disorder. The descriptive-correlation method was applied in this study. The statistical population included all those patients referring to the psychiatric hospital in Urmia; hence, 177 individuals were selected by available sampling method. Sexual identity disorder checklist, Neo personality scale and coping styles questionnaire were applied for collecting data. The results revealed that 3.39% of the foresaid samples have symptoms of sexual identity disorder. Additionally, there exists a negative relation among extraversion, empiricism, agreement, and coping strategy with symptoms of sexual identity disorder. Whereas among neuroticism and avoidance strategy there is a positive relation. Moreover, personality traits and coping strategies jointly explain 45.2% of the variance associated with symptoms of sexual identity disorder. The results of this study indicated that in clinical examination of individuals suffering from sexual identity disorder, it is possible to take measures to moderate their symptoms not only by paying attention to their personality dimensions, but also by educating and informing them in line with adaptive and rational coping strategies.هدف این تحقیق بررسی رابطة پنج عامل بزرگ شخصیت و راهبردهای مقابلهای استرس با علائم اختلال هویت جنسی است. روش این مطالعه، توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری شامل کلیة مراجعهکنندگان به بیمارستان روانپزشکی شهر ارومیه بودند که به روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 177 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از چکلیست اختلال هویت جنسی، مقیاس شخصیتی نئو و پرسشنامة سبکهای مقابله استفاده شد. نتایج نشان داد 39/3 درصد نمونههای موردمطالعه، علائم اختلال هویت جنسی دارند. همچنین میان برونگرایی، تجربهپذیری، توافق و راهبرد مقابلهای مسئلهمدار با علائم اختلال هویت جنسی، رابطة منفی و بین روانرنجورخویی و راهبرد اجتنابی با آن رابطة مثبت وجود دارد. بهعلاوه ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابله بهطورمشترک 2/45 درصد واریانس مربوط به علائم اختلال هویت جنسی را تبیین میکنند. نتایج این تحقیق نشان میدهد در بررسیهای بالینی افراد دارای اختلال هویت جنسی میتوان با درنظرگرفتن ابعاد شخصیتی و آموزش در راستای راهبردهای مقابلهای سازگارانه و منطقی، در راستای تعدیل علائم آنها گام برداشت.https://www.jgfs.ir/article_120025_170aeac1d8c05e64d6448e0a14718873.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19388120200822Critical Evaluation of Wife's Becoming Namahram for her Husband by Grandmother’s Breastfeeding to Her Daughter’s Childارزیابی انتقادی حکم حرمت زن بر شوهر با شیر دادن مادربزرگ به نوة دختری89105120026FAمحمدرضا کیخادانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0003-3434-287xحمید موذنی بیستگانیدکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20200209The titles of religious legal intimacy in relative relationships includes "mother, daughter, sister, aunt, niece and nephew". These titles also involve dictum to illegality due to breastfeeding. There are some other titles that do not exist in any of the foresaid seven titles, however they are considered as their accessories. For instance, if a grandmother breastfeeds her granddaughter, the granddaughter becomes a foster sister with her own mother. Therefore, it seems that the father of that infant is in a marital relationship with his child's sister. Regarding this case, the "sister of the child" is accompanied by the title "Bent"; meaning that the husband is in a marital relationship with his own daughter. Prominent antecedent jurisprudential figures and some of the later ones believe that not only illegality is proved in the mentioned seven titles, but also this sanctity is extended to the accessories of these titles. Subsequently, titles such as child’s sister are also regarded as illegal and marriage with them is forbidden. According to the findings of this article, which was based on a descriptive-analytical method, the illegality attributed through breastfeeding is limited to the foresaid seven titles and the illigality does not extend to the accompanying titles. As a result, it is not necessary for the infant's parents to divorce due to grandmother’s breastfeeding.عناوین محرمیت در روابط نسبی عبارتاند از «مادر، دختر، خواهر، عمه، خاله، دختر خواهر و دختر برادر». این عناوین، به سبب رضاع نیز به حرمت محکوم میشوند. دراینمیان عناوینی وجود دارند که تحت هیچیک از عناوین هفتگانة یادشده نمیگنجند؛ ولی از لوازم آنها شمرده میشوند؛ مثلاً اگر مادربزرگی به نوة خود شیر دهد، نوه با مادر خودش خواهر رضاعی میشود. بنابراین گویا پدر آن طفل شیرخوار با خواهرِ فرزندِ خود در روابط زناشویی به سر میبرد. در اینجا «خواهرِ فرزند»، ملازم با عنوان «بنت» است؛ یعنی گویا شوهر با دختر خودش در روابط زناشویی به سر میبرد. مشهور متقدمان و اندکی از متأخران معتقدند نهتنها محرمیت در عناوین هفتگانه مذکور اثبات میشود؛ بلکه این حرمت به لوازم این عناوین نیز تسری مییابد؛ درنتیجه عناوینی مانند خواهر فرزند هم محرم و ازدواج با آنها حرام است. مطابق یافتههای این مقاله که به روش توصیفی ـ تحلیلی به نگارش درآمده، محرمیتی که به واسطة رضاع حاصل میشود، در عناوین هفتگانة پیشگفته منحصر است و حرمت به عناوینِ ملازم با آنها تسری نمییابد؛ درنتیجه با شیر دادن مادربزرگ، لازم نیست پدر و مادر شیرخوار از هم جدا شوند.https://www.jgfs.ir/article_120026_a4493c9e0ee1fb009a62cc371c59f3c3.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19388120200822The State of Felicity in Zanjan’s citizens and Feminine and Masculine Valuesوضعیت خوشبختی شهروندان زنجانی و ارزشهای زنانگی و مردانگی107129120036FAسعیده امینیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیفائزه مقیمیکارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200215Gender and emotion are social constructs that are connected to each other in the structures of social context which play a prominent role in creating the possibilities of life. This study aims to explain the feeling of felicity by investigating its relationship with femininity and masculinity. In order to achieve this goal, an appropriate theoretical framework was prepared and hypotheses were designed that were examined based on applying the survey method. The sample included two hundred individuals among Zanjan citizens. The sampling method was also based on multi-stage cluster method. The results indicated that 50% of Zanjan citizens feel high level of felicity and this feeling is relatively equal among men and women. There is a significant meaningful relation among the influential variables affecting felicity, life satisfaction, job satisfaction and gender satisfaction on the one hand, and comparison with others and comparison with one's own past on the other hand. There is also a significant relationship between types of femininity (emphatic and compatible) and types of masculinity (hegemonic and inferior) among which there is a significant relationship between inferior masculinity. The results of path analysis also indicated that family life satisfaction, comparison with their own past, resilient femininity, comparison with others and hegemonic masculinity explain the most frequent variance of feeling felicity.جنسیت و عواطف سازههایی اجتماعیاند که در چارچوب بسترهای اجتماعی به هم پیوند میخورند و نقش برجستهای در ساخت فرصتهای زندگی دارند. تبیین احساس خوشبختی و بررسی نسبت آن با زنانگی و مردانگی هدف مقالة پیشروست. در راستای دستیابی به این هدف چارچوب نظری مناسبی تدوین و فرضیههایی طراحی شدند که با اتکا به روش پیمایش آزمون شدند. حجم نمونه دویست نفر از شهروندان شهر زنجان و شیوة نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بوده است. نتایج نشان دادند پنجاه درصد از شهروندان زنجانی احساس خوشبختی بالایی دارند و مردان و زنان به نسبت برابر احساس خوشبختی زیادی دارند. در میان متغیرهای اثرگذار بین احساس خوشبختی، رضایت از زندگی، رضایت از شغل و رضایت از جنسیت و مقایسه با دیگران و مقایسه با گذشتة خود رابطة معناداری وجود دارد و در میان انواع زنانگی (مؤکد و سازگار) و انواع مردانگی (هژمونیک و فرودست) بین مردانگی فرودست رابطهای معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد رضایت از زندگی خانوادگی، مقایسه با گذشتة خود، زنانگی مقاوم، مقایسه با دیگران و مردانگی هژمونیک بیشترین واریانس احساس خوشبختی را تبیین میکنند.https://www.jgfs.ir/article_120036_ae1b18a74d738df9d863d903ed52b9b9.pdfپژوهشکده زن و خانواده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدیر مسئول: محمدرضا زیبایی نژادمطالعات جنسیت و خانواده2538-19388120200822Gender and Human Nature; A Step towards an Islamic "Sexual Theory"جنسیت و فطرت؛ گامی به سوی یک «نظریة جنسی» اسلامی131153120037FAحسین سوزنچیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم ع0000-0003-1733-3138Journal Article20191204In the West, theorists working on sex issues seek to redefine human nature and truth in the light of sexual instinct; however a sexual theory that aims to be presented based on the Islamic outlook, primarily must be able not only to redefine man on the light of human nature, but also to indicate that the sexual instinct in man finds distinct meaning and functions in the light of human nature. In this article, with reference to some requirements of the theory of human nature in relation to the important dualities of Western humanism, some of the practical capacities of the theory of nature regarding understanding and explaining sexuality in man are revealed to pave the way for a "sexual theory" based on Islamic teachings. According to the theory of essence, it can be indicated that although gender differences occur under the influence of the environment; they are not entirely constructive, and many of them are derived from the context of reality. Moreover, according to this point of view, the use of sexuality is not only applicable in the direction of human transcendence; but also the enormous variety of deviant sexual conditions in individuals can be explained. Accordingly, "modesty" as a significant distinctive element differentiating humans from animals in the domain of sexual issues, is central to the analysis of many behaviors. Therefore, family laws are organized not in the light of the concept of justice (demarcation between individuals), but in the shadow of the concept of cordiality and mercy.نظریهپردازان امور جنسی در غرب میکوشند حقیقت انسان را در پرتو غریزة جنسی بازتعریف کنند؛ اما نظریة جنسیای که بخواهد مبتنی بر نگاه اسلامی ارائه شود، نخست باید بتواند انسان را در افق فطرت بازتعریف کند و نشان دهد ساحت جنسی در انسان در پرتو فطرت انسانی معنا و کارکردهای متمایزی مییابد. در این مقاله با اشاره به برخی اقتضائات نظریة فطرت در قبال دوگانههای مهم انسانشناسیِ غربی، پارهای از ظرفیتهای کاربردیِ نظریة فطرت در فهم و تبیین امر جنسی در انسان نمایان شده تا راه برای ارائة یک «نظریة جنسی» مبتنی بر آموزههای اسلامی باز شود. بر اساس تئوری فطرت میتوان نشان داد اگرچه تفاوتهای جنسیتی تحت تأثیرات محیطی بروز میکند؛ اما کاملاً برساختی نیست و بسیاری از آنها در متن واقعیت ریشه دارد و نهتنها بهکارگیری امر جنسی در راستای تعالی انسان ممکن است؛ بلکه تنوع عظیم وضعیتهای انحرافی جنسی در انسان تبیینپذیر میشود. برایناساس «حیا» به عنوان یک امر تمایزبخش جدی انسان و حیوان در عرصة مسائل جنسی، در تحلیل بسیاری از رفتارها محوریت مییابد و قوانین خانواده، نه در پرتو مفهوم عدالت (حدومرز گذاشتن بین افراد)، بلکه در سایة مفهوم مودت و رحمت ساماندهی میشود.https://www.jgfs.ir/article_120037_41f035e8f6fc08509ec2c04af6fe1e69.pdf