TY - JOUR ID - 106289 TI - مبدأ هستی در الهیات فمینیستی و حکمت صدرایی JO - مطالعات جنسیت و خانواده JA - JGFS LA - fa SN - 2538-1938 AU - شجریان, مهدی AU - واعظی, احمد AD - دانش آموخته دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم AD - استاد دانشگاه باقرالعلوم Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 1 SP - 53 EP - 78 KW - حقوق خداشناسی KW - الهیات فمینیستی KW - واجب‌الوجود KW - کمال مطلق الهی KW - حکمت صدرایی DO - N2 - مبدأ هستی در الهیات فمینیستی چگونه تصویر می‌شود و حکمت صدرایی چه انتقاداتی به این تصویر دارد؟ فمینیست‌ها در تلاش‌های نظری خود در راستای اصلاح وضعیت زنان، به اصلاح باورهای الهیاتی در خصوص مبدأ هستی نیز پرداخته و کوشیده‌اند با نقد خدای جنسیت‌زده در تفکرات رایج مسیحی، به ارائة تصویری از آن بپردازند که توجیه‌گر تلاش‌های فمینیستی در راستای احیای حقوق زنان باشد. این تحقیق بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی و با جستجو در آثار فمینیستی معتقد است برخی فمینیست‌ها در «الهیات تعالی» جایگاه مبدأ هستی را از خدای مسیحیت بالاتر برده و برخی دیگر در «الهیات تنزل» آن را به زیر کشیده‌اند. الهیات تنزل با ترسیم خدای متوهَّم، متغیر، مؤنث، مادی و غیرمتعالی می‌کوشد جایگاه زن را تعالی بخشد و حقوق ازدست‌رفتة او را جبران کند. تعالی زن به قیمت تنزل الهی موردقبول حکمت متعالیه نیست؛ بلکه تعالی زن در آن قرین با تعالی الهی است. حکمت صدرایی با اثبات برهانی دو مبنای اساسیِ «وجود مبدأ» و «کامل مطلق بودن مبدأ» الهیات تنزل فمینیستی را به چالش می‌کشد. درعین‌حال این نظام حکمی با ترسیم قابل‌قبولی از جایگاه زن و مرد، در عین پرهیز از تنزل مقام الهی، بستر دستیابی به حقوق ازدست‌رفتة آنان را نیز فراهم می‌کند. UR - https://www.jgfs.ir/article_106289.html L1 - https://www.jgfs.ir/article_106289_f3e7a62ee1e333ca32c08a21495cfe2f.pdf ER -