@article { author = {jazayeri, seyed hamid and dehqan, majid}, title = {the nature of superiority}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {7-45}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This research investigates the quality of superiority of men in the jurisprudence of Shi’ah and tries to answer to this question whether the quality of superiority is executive or a kind of guardianship. To answer to this question, the first two verses of “superiors (qavvamun)” and “rank (darajeh)” are investigated. Then the narrations stating the relationship between husband and wife and the regulations related to it are analyzed on the basis of document and cause. Finally, the works of superiority in the diverse jurisprudential issues are reviewed. These studies clarify that the quality of superiority is a kind of jurisprudential guardianship in which the idea of husband will be significant in some wife’s affairs.}, keywords = {the law relationship of couples,guardianship,superiority (qavvamun) verse}, title_fa = {ماهیت قوامیت}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی ماهیت قوّامیت مرد در فقه شیعه می‌پردازد و تلاش می‌کند به این پرسش پاسخ دهد که «آیا ماهیت قوّامیتْ کارپردازی و عامل اجرایی بودن است یا نوعی ولایت؟». برای پاسخ به این پرسش در ابتدا دو آیه‌ «قوّامون» و «درجه» مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ سپس، روایاتی که رابطه زن و شوهر و احکام این رابطه را بیان می‌کنند تحلیل سندی و دلالی می‌گردند و در پایان، آثار قوّامیت در ابواب مختلف فقهی مرور می‌گردد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که ماهیت قوّامیت نوعی از ولایت فقهی است که در آن نظر شوهر در برخی تصرفات همسر دخالت دارد.}, keywords_fa = {رابطه‌ حقوقی زوجین,ولایت,آیه‌ قوّامون,آیه درجه}, url = {https://www.jgfs.ir/article_14933.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_14933_0043349d60cfc1664741ceb56e39870b.pdf} } @article { author = {karamiqahi, mohammadtaqi}, title = {The Social Structure of Divorce in Iran}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {47-69}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Divorce as a social issue in Iran has experienced lots of changes during the previous decades. In the present article, these changes are investigated considering the mode of their social development. To state the diverse dimensions of changes in the social structure of divorce in Iran, the theoretical “analytic- realistic” model as one of the most efficient theoretical models has been utilized in this article as well. The fundamental theory in this model is the “desire-based theory of action” being developed and explained by Parsons in the first phase of his trials on his theories. One of the advantages of this pattern is the emphasis on the diverse conceptual and objective dimensions. In this regard, the data related to divorce in the recent decades in Iran has been meaningful regarding the view of Iranian activists. The main method to analyze the data is the “secondary analysis”. The base of providing the data analysis is the data of macro and generally national researches having been done previously. On the basis of the aforementioned model and utilizing the secondary analysis, it has been studied the objective and conceptual dimensions of divorce as well the change in view point model concerning divorce regarding the extensive indexes and referring to the national data.}, keywords = {Divorce,social change,Social structure,objective reality,conceptual view}, title_fa = {ساخت اجتماعی طلاق در ایران}, abstract_fa = {«طلاق» از جمله مسائل اجتماعی در ایران است که در دهه‌های گذشته تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. در مقاله حاضر این تغییرات با توجه به چگونگی ساخت‌یابی اجتماعی‌شان مورد بررسی قرار می‌گیرند. به منظور تبیین ابعاد مختلف تحولات در ساخت اجتماعی طلاق در ایران، مدل نظری «واقع‌گراییِ تحلیلی» از جمله کارآمدترین الگوهای نظری است که در این مقاله نیز مد نظر قرار گرفته است. نظریه‌ اساسی در این مدل، «نظریه‌ اراده‌گرایانه کنش» است که پارسونز در دوره‌ نخستِ تلاش نظری‌اش آن را بسط و توضیح داد. از جمله مزایای این الگو، تأکید بر ابعاد مختلف ذهنی و عینی است. بر این اساس، داده‌های مرتبط با طلاق در دهه‌های اخیر در ایران با توجه به ذهنیت کنشگرانِ ایرانی معنادار شده است. روش اصلی به منظور تحلیل یافته‌ها نیز «تحلیل ثانویه» است. مبنای تأمین داده‌های تحلیل، داده‌های پژوهش‌های کلان و عمدتاً ملّی است که پیش از این صورت گرفته است. بر اساس مدل مذکور و با استفاده از روش تحلیل ثانویه، ابعاد عینی و ذهنیِ طلاق و الگوی تغییر نگرشی در خصوص طلاق نیز با توجه به شاخص‌های تفصیلی و با ارجاع به داده‌های ملّی مورد بررسی قرار گرفته است.}, keywords_fa = {طلاق,تغییر اجتماعی,ساخت اجتماعی,واقعیت عینی,نگرش ذهنی}, url = {https://www.jgfs.ir/article_14953.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_14953_b97226d05794dec9be8ef88cf3c89f8f.pdf} } @article { author = {Sadeqi, Mansooreh Sadat}, title = {The Effect of “Self Recognition” and “Relationship with Family” on the Development of Students’ View Concerning the Kind of Opposite Sex Relations before Marriage}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {71-93}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present writing has been an investigation of the students’ view related to the opposite sex and the role of “self recognition” and “relationship with family” in this regard. This research is a qualitative one done through an interview with 30 students of Shahid Beheshti University (12 males and 18 females). The result of findings shows that in regard with the relationship with the opposite sex, the students are classified within two groups. The group that considers the existence of relationship necessary and one that doesn’t. The students belonging to the first group emphasize on the existence of relationship in various “cognitive”, “emotional” and “gender” dimensions. Whereas, to the majority of these students the quality of their relationship with their families has been “cold”, “limited” and “without emotional support”. This group of students has mentioned that their cognition has been achieved through the comparison with the others particularly their friends. The students who have not considered the existence of relationship as a necessary issue but under some specific conditions are divided into two subgroups of “cognitive” and “emotional”. Although the parents of both subgroups were against the students’ relationship with the opposite sex, the family relationship of the students belonging to “cognitive relationship” was “warm and deep” while the family relationship of the students belonging to “emotional relationship” was “warm but limited”. The students who believe in merely cognitive relationship and the students who believe in emotional relationship have reported the source of their cognition through the self observation and the others’ reflection respectively.}, keywords = {relationship with opposite sex,students’ attitude,Gender,emotional and cognitive relationship,the quality of relationship with parents,self recognition}, title_fa = {نقش شناخت «خود» و «رابطه با خانواده» بر شکل‌گیری دیدگاه دانشجویان نسبت به نوع ارتباط با جنس مخالف پیش از ازدواج}, abstract_fa = {نوشته حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد ارتباط با جنس مخالف و نقش «شناخت خود» و «رابطه با خانواده» در این ‌خصوص صورت گرفته است. این پژوهش، یک پژوهش کیفی است که با روش مصاحبه عمقی با 30 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (12 نفر پسر و 18 نفر دختر) انجام شده است. نتایج یافته‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان درباره رابطه با جنس مخالف در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند: گروهی که وجود رابطه را ضروری می‌دانند و گروهی که وجود این رابطه را ضروری نمی‌دانند. دانشجویانِ متعلّق به گروه نخست، بر وجود رابطه در ابعاد مختلف «شناختی»، «عاطفی» و «جنسی» تأکید دارند. این در حالی است که بیشتر این دانشجویان کیفیت روابط خود با خانواده‌شان را «سرد» و «محدود» و یا «بدون حمایت عاطفی و هیجانی» ارزیابی کرده‌اند. این گروه از دانشجویان که بیشتر از جنس مذکر هستند، منبع شناخت خود را از طریق مقایسه با دیگران، به خصوص دوستان، ذکر کرده‌اند. دانشجویانی که وجود رابطه را ضروری ندانسته، امّا تحت شرایط خاص با آن موافق بودند، به دو زیرگروه «رابطه از نوع شناختی» و «رابطه از نوع عاطفی» تقسیم می‌شوند. اگرچه والدینِ هر دو زیرگروه مخالف رابطه دانشجویان با جنس مخالف بودند، امّا روابط خانوادگی دانشجویانِ متعلّق به گروه شناختی «گرم» و «عمیق» و روابط دانشجویانِ متعلّق به گروه عاطفی «گرم»، امّا «محدود» بود. دانشجویانِ معتقد به روابطِ صرفاً شناختیْ منبع شناخت خود را اغلب «خودْمشاهده‌گری»، و دانشجویان معتقد به روابط عاطفی، آن را «بازخورد دیگران» گزارش کرده‌اند.}, keywords_fa = {رابطه با جنس مخالف,نگرش دانشجویان,رابطه جنسی,عاطفی و شناختی,کیفیت رابطه با والدین,شناخت خود}, url = {https://www.jgfs.ir/article_14956.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_14956_88fb751852cdaf08e5d2f387f3b5f4c5.pdf} } @article { author = {shalchi, Vahid}, title = {The Effect of “Self Recognition” and “Relationship with Family” on the Development of Students’ View Concerning the Kind of Opposite Sex Relations before Marriage}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {94-116}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present writing has been an investigation of the students’ view related to the opposite sex and the role of “self recognition” and “relationship with family” in this regard. This research is a qualitative one done through an interview with 30 students of Shahid Beheshti University (12 males and 18 females). The result of findings shows that in regard with the relationship with the opposite sex, the students are classified within two groups. The group that considers the existence of relationship necessary and one that doesn’t. The students belonging to the first group emphasize on the existence of relationship in various “cognitive”, “emotional” and “gender” dimensions. Whereas, to the majority of these students the quality of their relationship with their families has been “cold”, “limited” and “without emotional support”. This group of students has mentioned that their cognition has been achieved through the comparison with the others particularly their friends. The students who have not considered the existence of relationship as a necessary issue but under some specific conditions are divided into two subgroups of “cognitive” and “emotional”. Although the parents of both subgroups were against the students’ relationship with the opposite sex, the family relationship of the students belonging to “cognitive relationship” was “warm and deep” while the family relationship of the students belonging to “emotional relationship” was “warm but limited”. The students who believe in merely cognitive relationship and the students who believe in emotional relationship have reported the source of their cognition through the self observation and the others’ reflection respectively.}, keywords = {relationship with opposite sex,students’ attitude,Gender,emotional and cognitive relationship,the quality of relationship with parents,self recognition}, title_fa = {سرکوب نشانه‌شناختی خانواده سنتی در سینمای ایران: بررسی موردی سینمای پر مخاطب سال‌های 1380تا1385}, abstract_fa = {مقاله حاضر به بررسی بازنمایی خانواده و روابط سنّتی خانوادگی در سینمای پرمخاطب ایران می‌پردازد. مبانی مفهومی این مقاله برآمده از نظریه باختین و نظریه‌های پسااستعماری است و به لحاظ روشی نیز از تکنیک‌های نشانه‌شناسی بهره می‌گیرد. نمونه‌های مورد بررسی، فیلم‌های پرمخاطب ایران از ١٣٨٠ تا ١٣٨5 هستند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که در سینمای ایران در برهه مورد بررسی، خانواده سنّتی و انسان سنّت‌گرا در حوزه خانواده همچون «دیگری»ِ متعصب و جهل‌اندیشی به نمایش درمی‌آید که در چنبره تعصبات کور گرفتار آمده و امکان تدبیر عاقلانه و عادلانه در زندگی خانوادگی را ندارد. در دوگانگی‌های نشانه‌شناختی مستور این آثار، خانواده سنّتی در مقابل اخلاق، علم، عدالت و تعقل قرار می‌گیرد. به این ترتیب، سنّت خانودگیِ ایرانی در سرزمین خویش اُبژة نگاهی شرق‌شناسانه قرار می‌گیرد. خوانش مرجح آثار مورد بررسی، خانواده سنّتی را در موضعی کور و لال قرار می‌دهد که حتّی قادر نیست کوچک‌ترین دفاعی از خویش بنماید. خانواده سنّتی در فرآیند بازنماییْ «اهریمن‌سازی» شده و بی‌آنکه در این بازنمایی‌هایِ سرکوب‌گرانه فرصت سخن گفتن بیابد، در مسلخی نشانه‌شناختی به سیاهی عدم سپرده می‌شود.}, keywords_fa = {خانواده سنّتی,روابط خانوادگی سنّتی,بازنمایی,نشانه‌شناسی,خوانش مرجح,دیگری}, url = {https://www.jgfs.ir/article_14959.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_14959_34cc96eb77d3ba09679b2cece89ffaad.pdf} } @article { author = {Qanbarpoor, Behnam and Seyed Alizadeh Ganji, Seyed Javad}, title = {Legitimacy of Marriage under the Condition of Limitation in Fixity}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {117-134}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In view of the scholars of jurisprudence and Islamic law, considering any condition at the time of marriage contract having the public conditions of appropriateness will be acceptable. Now this question is raised concerning the wife considering the condition of “limited fixity” at the time of marriage contract. The answer to this question requires the investigation of identity and the demand of the quality of marriage contract. Through the descriptive- analytical method, the present writing tries to prove that the fixity has not been included in marriage contract, but it is the demand of its absoluteness. Since there exists numerous works each of them can be considered the justification in favor of the appropriateness of marriage contract. In this regard, the right of fixity at the time of marriage contract will be adjustable. Since the condition should not be the negation of right, the omission of any fixity from marital life includes the article 959 of the civil law and it is the negater of favorable effect of marriage contract and it does not adjust with conventional concept of marriage. In the contemporary life in which many women like men vigorously participate in the social and economical activities, the answer to the demands of husband is not easy in regard with fixity at any time. Thus to prevent any dispute related to the commitments of fixity, the wife can limit the demands of husband utilizing the condition in time of marriage contract.}, keywords = {fixity,demand of the quality of marriage contract,the condition of lack of fixity}, title_fa = {مشروعیت ازدواج با شرط محدودیت در تمکین}, abstract_fa = {از منظر علمای فقه و حقوق اسلامی، درج هر شرطی در ضمن عقد نکاح که از شرایط عمومی صحت برخوردار باشد، بلامانع است. اکنون این پرسش مطرح است که آیا زوجه می‌تواند در ضمن عقد نکاح «تمکین محدود» را شرط نماید؟ پاسخ به این سؤال مستلزم بررسی ماهیت و مقتضای ذات عقد نکاح است. نوشتار حاضر که به روش تحلیلی و توصیفی مستند است می‌کوشد تا اثبات نماید که تمکین در ذات عقد نکاح لحاظ نشده است، بلکه مقتضای اطلاق آن می‌باشد؛ زیرا آثار و مقاصد متعددی بر نکاح مترتب است که هر یک می‌توانند مجوزی در صحت عقد تلقی شوند؛ از این رو، حق تمکین در ضمن عقد نکاح قابل تعدیل است. اما از آنجایی که شرط نباید سالب حق باشد، حذف هرگونه تمکین از زندگی زناشویی، مشمول ماده 959 قانون مدنی بوده و نافی اثر مطلوب عقد نکاح است و با مفهوم عرفی ازدواج سازگاری ندارد؛ مع الوصف در زندگی معاصر که برخی از زنان همچون مردان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی مشارکت فعال دارند، گاهی پاسخ به مطالبات زوج در خصوص تمکین در هر زمانی میسر نیست؛ لذا برای پیشگیری از اختلافات مربوط به تعهدات تمکین، زوجه می‌تواند خواسته‌های زوج را در این زمینه با استفاده از شرط ضمن عقد محدود نماید.}, keywords_fa = {تمکین,مقتضای ذات عقد نکاح,شرط عدم تمکین}, url = {https://www.jgfs.ir/article_14960.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_14960_4c73e8a05e4620829358b181d5d25d77.pdf} } @article { author = {Bostan (Najafi), Hossein}, title = {Gender, Vocation and Property in View of Islamic Sociology}, journal = {Gender and Family Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {135-155}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2538-1938}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Via the approach of Islamic sociology, this article states the cause and the application of gender, vocation and property. The normal approach of Islam towards the women’s vocation, the causal statement of the vocational discrimination of man and woman, the applied analysis of vocational differences of man and woman, the normal approach of Islam towards women’s property as well as the statement of gender differences of properties will be the main issues of this article.Among each of the issues of the article, via a brief point to the sociological approaches particularly feministic approach and then the statement of Islam’s view, it has been provided the ground for the comparison of Islamic approach with the opponent approaches. The findings of the study are briefly stated as the following: The Islamic approach relying on the distinguished principles of epistemology and anthology, taking benefit from the positive points of sociological theories of gender, and abstaining from their ideological necessities, it presents a statement along with numerous reasons on the basis of which the following three-dimensional elements in gender discrimination will be effective: 1. innate backgrounds which represent in the natural differences of man and woman; 2. direct elements being identified as cultural elements 3. indirect or complementary elements such as sociableness’, lawful and economical elements Through an applied view, the gender discrimination in vocation is stated on the basis of it major social functions such as the strength of family, providing mental peace of wives as well as raising healthy and deserved off springs.}, keywords = {}, title_fa = {جنسیت، اشتغال و دارایی از دیدگاه جامعه‌شناسی اسلامی}, abstract_fa = {این مقاله با رویکرد جامعه‌شناسی اسلامی، به تبیین علّی و کارکردی «جنسیت» در «اشتغال» و «دارایی» می‌پردازد. رویکرد هنجاری اسلام به اشتغال زنان، تبیین علّی تمایز شغلی زن و مرد، تحلیل کارکردی تمایز شغلی زن و مرد، و رویکرد هنجاری اسلام به دارایی زنان و تبیین تفاوت جنسیتی دارایی‌ها، رئوس مباحث این مقاله را تشکیل مى‌دهند. در خلال هر یک از مباحث مقاله، با اشاره‌ای گذرا به دیدگاه‌های جامعه‌شناختی به‌ویژه فمینیستی و سپس بیان دیدگاه اسلام، زمینة مقایسة رویکرد اسلامی با رویکردهای رقیب فراهم شده است. یافته‌های پژوهش به طور خلاصه از این قرارند: رویکرد اسلامی با تکیه بر مبانی متمایز هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی و با بهره‌گیری از نکات مثبت نظریه‌هاى جامعه‌شناسی جنسیت و پرهیز از استلزامات ایدئولوژیک آنها، تبیینی چندعلّتی ارائه می‌دهد که برحسب آن، عوامل سه‌گانة ذیل در تمایزهای جنسیتی در اشتغال مؤثرند: 1) پیش‌زمینه‌های فطری که در تفاوت‌های طبیعی زن و مرد نمود می‌یابند؛ 2) عوامل بی‌واسطه که از جنس عوامل فرهنگی‌اند؛ 3) عوامل واسطه‌ای یا مکمّل، شامل جامعه‌پذیری، عوامل حقوقی و اقتصادی. از نگاه کارکردی نیز تمایز جنسیتی در اشتغال برحسب کارکردهاى اجتماعی مهم آن، از جمله تحکیم خانواده، تأمین آرامش روانى همسران و تربیت فرزندان سالم و شایسته، تبیین می‌شود.}, keywords_fa = {جنسیت,اشتغال زنان,دارایی‌ زنان,جامعه‌شناسی جنسیت,جامعه‌شناسی اسلامی}, url = {https://www.jgfs.ir/article_14961.html}, eprint = {https://www.jgfs.ir/article_14961_68b516a50d214bbc7abbb5444f6894c0.pdf} }